کد مطلب:234320 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

پیش از شروع
و ابدء فی اول الطعام باخف الا غذیة التی یغتذی بها بدنك بقدر عادتك و بحسب طاقتك و نشاطك.

هنگام شروع به طعام اول به سبكترین غذاها بپرداز و خود معلومست كه مراد از غذاها خوراكیهائی است كه بدنت میتواند از آنها تغذیه كند بمقداری كه عادتت بر آن جاری شده و مزاج و معده ات تحمل آن را دارد و خوشی و نشاطت از آن باقی است.

محتاج بدلیل نیست كه مزاجها از حیث هضم و جذب خوراكیها با هم اختلاف دارند كسی كه طالب تندرستی است باید نوعی از غذاها را انتخاب كند كه معده اش آنرا بپذیرد و بدنش آنرا جذب كند و معیار در انتخاب آن عادت و قدرت جهاز هاضمه و نشاط است با اینهمه وقتی كه میخواهد بخوردن غذای منتخب خویش شروع كند اول بخوردن سبكترین آنها بپردازد.

وقتی حس گرسنگی تحریك میشود غالبا نظم معقول غذا خوردن را بر هم میزند و بشخص فرصت درست جویدن و رعایت آداب را نمی دهد. خوردن غذائی كه سبك باشد و زودتر جذب بدن بشود این خاصیت را دارد كه حس گرسنگی را تخفیف داده و بشخص مهلت آنرا میدهد كه غذا را خوب بجود و ملایم بخورد و در خوردن زیاده روی نكند انواع آش ها و سوپ ها كه ابتدای طعام مصرف میشود بهمین منظور است.



[ صفحه 110]



سوپ باید از موادی بعمل آمده باشد كه سبك بوده و زوردتر هضم شود.

خوردن سوپ در ابتدای طعام این مزیت را هم دارد كه چون رقیق و آبكی است جویدن زیاد نمیخواهد و فعالیت غده ها و ترشحات معدی را تخفیف میدهد.



[ صفحه 111]